چهار شنبه, ۱۸ فروردین,۱۴۰۰

اجزای سیستم کانال کشی

علاوه بر خود کانال ها سیستم های داکتینگ و بخش های دیگر نیزاز اجزای سیستم کانال کشی به حساب می آیند ولی باید توجه داشت که این سیستم یعنی سیستم کانال کشی شامل بسیاری از اجزای دیگر نیز هستند که به مرور به آنها اشاره می شود

در این مقاله ما می خواهیم سیستم کانال کشی مدرن را برای مکان های خاص مانند مراکز حساس به هوا مثلا به کارخانه جات دارو سازی و یا قسمت های حساس به صدا مثلا اتاق های ضبط صدا یا استودیو ها توضیح دهیم پس توجه داشته باشید که این مقاله برای مصارف عمومی و خانه ها نیست و بیشتر برای مراکز تخصصی و افراد سازنده در این سیستم ها می باشد

مقره های ارتعاشی 

یک سیستم کانال کشی اغلب از یک تامین کننده هوا شروع می شود دمنده ها و فن های موجود در تامین کننده هوا می توانند لرزش قابل توجهی ایجاد کنند و باعث شوند که این سیستم کانال کشی این صدا ها و لرزش ها را به ساکنان ساختمان منتقل می کند برای جلوگیری از این امر مقره های ارتعاشی یا بخشهای انعطاف پذیر بلافاصله قبل و بعد از منبع تامین کننده هوا قرار می گیرن 

مواد موم مانند لاستیکی در این بخش ها باعث می شود تا تامین کننده هوا بدون انتقال لرزش زیاد به کانال کشی متصل شوند و لرزش را انتقال ندهند در ضمن همان قسمت انعطاف پذیر می تواند نویزهایی را که می تواند هنگام ورود دمنده و وارد آمدن فشار هوای مثبت به کانال ایجاد شود را نیز كاهش دهد

پایین تر از تامین کننده هوا کانال ها یا همان در اصطلاح سیستم کانال کشی هوا را به بسیاری از خروجی های هوا مانند دیفیوزرها  دریچه ها و رجیسترها می رساند وقتی سیستم با چندین انشعاب طراحی شود یعنی هم دارای انشعاب اصلی باشند و هم دارای چندین انشعاب فرعی آنوقت اتصالات موسوم به اتصالات اصلی اجازه می دهد تا قسمت کوچکی از جریان در مجرای اصلی به داخل هر مجرای انشعاب فرعی هدایت شود

بخش لاستیکی ممکن است در دهانه های گرد یا مستطیلی شکل قرار گرفته و به دیواره کانال اصلی وصل شود بخش لاستیکی معمولاً دارای زبانه های فلزی کوچک است که سپس خم می شوند تا تیک آف و شروع دمندگی را به کانال اصلی متصل کنند به نسخه های گرد اصطلاحا اتصالات چرخشی گفته می شود و در سایر طراحی های بخش لاستیکی از روش اتصال سریع استفاده می گردد و این به دان معنا است که گاهی اوقات با یک بخش چسب مانن این کار انجام می شو که هم محکم است و هم به آب بندی دیگر نیاز نیست سپس خروجی این بخش های لاستیکی به انواع دیگری از شکل های کانال یعنی مستطیل و بیضی یا حتی گرد نیز متصل می شود.

پشته 

کانال ها به ویژه در خانه ها اغلب باید اجازه دهند هوا به طور عمودی در دیواره های نسبتاً نازک حرکت کند یعنی باید کانال ها در دیواره های نازک و زیر سقف های کاذب نصب شوندکه به این مجاری عمودی پشته می گوند البته این به اصطلاح افراد سازنده می باشد

مقاطع مستطیلی بسیار عریض و نسبتاً نازک یا مقاطع بیضی شکل در این دسته قرار می گیرند در پایین پشته یک بخش دیگر به نام  بوت پشته وجود دارد که انتقال از یک مجرای بزرگ یا مستطیلی بزرگ عادی به مجرای نازک دیواری را فراهم می کند در قسمت بالایی پشته می تواند انتقال به کانال را فراهم کند در حالی که یک رجیستر اجازه می دهد تا به یک رجیستر هوا نصب شود

پخش کننده صدا و نویز 

یکی از انواع صدا گیر ها در صنعت و همچنین در سیستم کانال کشی دمپر می باشد سیستم های داکتینگ اغلب باید روشی را برای تنظیم حجم جریان هوا به قسمتهای مختلف سیستم ارائه دهند لازم است تا پخش کننده صدا و نویز با دیگر دمپر ها یعنی دمپرهای دود و آتش اشتباه گرفته نشود پخش کننده صدا و نویز یا همان دمپر های هوا ممکن است دستی یا اتوماتیک باشند پخش کننده صدا و نویز در هر منطقه امکان کنترل خودکار در سیستم های ساده و راحت را فراهم می کنند در حالی که حجم متغیر هوا امکان کنترل در سیستم های پیچیده را فراهم می کند یکی دیگر از موارد کنترل کننده در سیستم های عظیم استفاده از رجیستر ها می باشد

دمپر های دود و آتش 

دمپر های دود و آتش در سیستم کانال کشی هایی یافت می شود که کانال از طریق دیوار با آتش یا مثلا دودکش شومینه تماس دارد و یا از نزدیکی محل آنها عبور می کند همان طور که در بالا گفته شد این سیستم ها برای مکان های خاص با کاربری های خاص است پس لطفا تحمل نموده و تا پایان مقاله با ما همراه باشید

دمپر های دود توسط یک موتور به کار می افتند و گردانده می شوند که از آن به عنوان محرک یاد می شود یک سنسور متصل به موتور در مجرای کانال نصب شده تا دود را تشخیص دهد و این سنسور ها به سیستم های پی ال سی و یا برد های خاص وصل می گردند تا باعث فرمان دادن به موتور ها شوند

اهمیت این موضوع در آن است که هوایی که از یک اتاق خارج شده یا در حال تهیه به اتاق است یا در جاهای دیگر در بخش کانال کشی در حال حرکت است باید همیشه پاک باشد پس بعد ز شناسایی دود محرک به طور خودکار دمپر دود را می بندد تا زمانی که دوباره به صورت دستی باز شود و سیستم تمیز گردد

دمپر های آتش نشانی را می توان در همان مکان های دمپرهای دود نصب کرد و این بستگی به کاربرد مجموعه بعد از آتش دارد برخلاف دمپر های دود هیچ سیستم الکتریکی آنها را تحریک نمی کند زیرا که در صورت خرابی و یا برق در صورت بسته نشدن اتفاق ناخوشایندی رخ ندهد پس این یک مزیت نسبت به دمپر های دود است دمپر های آتش نصب شده عمودی از طریق نیروی جاذبه کار می کنند در حالی که دمپر های آتش افقی از فنر استفاده می کنند و با آنها باز و بسته می شوند مهمترین ویژگی یک دمپر آتش یک بخش مکانیکی قابل ذوب است که با قطعه ای از فلز ساخته شده است و در دمای مشخص ذوب یا شکسته می شود و این کار اجازه می دهد تا دمپر بسته شود یا از طریق نیروی جاذبه و یا نیروی فن به طور موثر و صد درصدی کانال را آب بندی کند و جلوی پخش هوا را بگیردچون ممکن است که حاوی آتش باشد و سیستم هوا رسان این آتش را به نقاط دیگر حمل کند و باعث ایجاد فاجعه بشود

با تشکر از همراهی شما

ثبت نظر