یکشنبه, ۱۲ اردیبهشت,۱۴۰۰

انواع تهویه مطبوع

تهویه مطبوع همانطور که از نامش پیداست برای بهتر کردن فضا استفاده می شود حال این فضا می تواند داخل ماشین باشد یا منزل و یا محل کار و یا کار خانه های بزرگ در کل فرقی نمی کند و فقط سیستم های تهویه مطبوع برای هر کدام از این فضا ها مختلف است و دلیل آن هم واضح می باشد و نیاز به توضیح ندارد

در این مقاله ما می خواهیم توضیحاتی را در بازه انواع تهویه مطبوع به شما عزیزان ارائه دهیم و امیدواریم که مورد توجه شما نیز قرار بگیرد

سیستم های کوچک تهویه مطبوع

سیستم های بدون مجرا یا مینی اسپلیت ها معمولاً هوای مطبوع و گرم یا سرد شده را به یک یا چند اتاق از یک ساختمان بدون کانال و به صورت غیر متمرکز انتقال می دهند و در حقیقت هوای مطبوع را برای این مکان ها تامین می نمایانند سیستم های چند منطقه ای یکی از عمومی ترین و معمولی ترین سیستم های بدون مجرای هستند و اجازه می دهد حداکثر 8 اتاق یا منطقه یا مکان به طور مستقل از یکدیگر مطبوع شوند هر کدام از این اتاق ها دارای یک واحد داخلی است ولی همگی و به طور همزمان از یک واحد خارجی متشکل هستند مشکل اصلی سیستم های چند شکافی یا چند منطقه ای طول خطوط مبرد برای اتصال واحد خارجی به واحدهای داخلی است و اگر واحد خارجی خراب شود کل واحد ها بدون تهویه مطبوع می شوند

اولین سیستم های مینی اسپیلت در سال 1954-1968 توسط میتسوبیشی الکتریک و تو شیبا در ژاپن ساخته و به فروش رسید جایی که به دلیل کوچک بودن خانه این محصول را می طلبید و باید ایجاد می شد سیستم های داکتین چند منطقه ای توسط Daikin در سال 1973 و سیستم های VRF که می توان آن را سیستم های چند شکاف بزرگتر نامید توسط Daikin در سال 1982 اختراع شد سیستم های VRF در مقایسه با خنک کننده های مرکزی از یک تهویه هوا بدون هیچ نیازی به کانال های بزرگ هوای خنک و گیرنده های هوا و چیلر ها را از بین می برند در عوض مبرد خنک شده از طریق لوله های بسیار کوچکتر به واحدهای داخلی در فضاهای تهویه مطبوع منتقل می شود بنابراین فضای کمتری در سقف کاذب نیاز دارد و تأثیر ساختاری پایین تر فراهم می شود در حالی که امکان کنترل درجه حرارت فردی و مستقل فضا ها و فضای بیرونی و واحدهای داخلی را می توان در ساختمان داشته باشید واحدهای داخلی VRF را می توان به صورت جداگانه در فضاهای بدون استفاده نیز خاموش کرد و در کل یعنی این واحد ها کاملا از هم مستقل هستند البته واحد ها و یونیت های داخلی آنها

سیستم های مرکزی داکت شده یا داکت اسپلیت ها

سیستم های تهویه مطبوع سیستم شامل دو مبدل حرارتی یک واحد خارجی که همان کندانسور است و از آن گرما به محیط بیرون منتقل می شود و یک مبدل داخلی گرما یا همان واحد فن کوئل یا اواپراتور در یک کنترل کننده هوا با مبرد و لوله ای در بین دو قسمت در گردش است تشکیل شده است سپس اواپراتور با مجاری تهویه به فضا هایی که باید خنک شوند متصل می شود و داخل فضا قرار می گیرد

خنک سازی مرکزی

خنک کننده های مرکزی بزرگ واقع در کارخانه جات و نیروگاه ها ممکن است از مایع میانی مانند آب سرد پمپ شده به هوا گیر یا واحدهای فن / سیم پیچ در نزدیکی یا در فضاهای خنک شونده استفاده کنند و سپس هوای سرد را به فضاهای تهویه مطبوع منتقل یا تحویل دهند آب سرد توسط چیلر های موجود در فضای بیرون خنک شده و بعد هوا از کنار این آب رد می شود و هوای خنک شده به فضای داخلی هدایت می گردد و این چرخه همیشه ادامه دارد و چرخه تبرید خنک سازی آب نامیده می شود و اغلب گرما را حتی در چیلر های خنک کننده با آب از طریق استفاده از برج خنک کننده به فضای بیرون منتقل می کنند. چیلر ها ممکن است با هوا یا آب خنک شوند

در باره برج های خنک کننده مقاله ای جداگانه تهیه می شود و در سایت قرار می گیرد

واحدهای تهویه مطبوع قابل حمل

یک سیستم قابل حمل دارای یک واحد داخلی بر روی چرخ هایی است که از طریق لوله های انعطاف پذیر به یک واحد خارجی متصل می شود و دقیقا عملکردی مشابه یک واحد نصب شده ثابت دارد

سیستم های شیلنگ که می توانند تک بلوکی یا هوا به هوا باشند از طریق مجرا هایی هوا را به خارج منتقل می کنند نوع مونو بلاک آن آب بدست آمده از محیط را در یک سطل یا سینی جمع می کند و هنگام پر شدن چرخه متوقف می شود نوع هوا به هوا مجددا آب را تبخیر کرده و از طریق شیلنگ و مجاری خاص تخلیه می کند و می تواند به طور مداوم کار کند چنین واحدهای قابل حملی هوای داخلی را بیرون کشیده و از طریق یک مجرا آن را به بیرون می رانند

بسیاری از تهویه های مطبوع قابل حمل همراه با گرما از نوع  رطوبت زدایی نیز هستند و برای اتاق هایی که میزان رطوبت باید ثابت باشد مورد استفاده قرار می گیرند هستند

با امید به استفاده شما از این مقاله و تشکر از وقت شما برای خواندن این متن

ثبت نظر