سه شنبه, ۲۱ دی,۱۴۰۰

طرز کار چیلر

امروزه یکی از وسیله های سرمایشی که طرفداران بسیاری دارد چیلرها هستند، چیلرها به دلیل بهینه سازی و کم مصرف بودنشان امروزه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته اند، چیلر ها به عنوان بهترین تهویه های مطبوع هوا شناخته شده اند، و چیلر ها به کاربردی ترین وسیله های سرمایشی و گرامیشی تبدیل شده اند که امروزه در هرخانه ای مشاهده می‌شود و افراد طرز کار این چیلر هارا نمی‌دانند که در این مقاله به طرز کار چیلر ها پرداخته‌ ایم و اگر نمی‌‍ دانید چیلر چیست می ‌توانید مقاله چیلرچیست؟ را مطاله کنید تا با چیلر به طور کامل آشنا شوید.

طرز کار چیلر به چه شکل است:

اگر به خواهیم به طور کلی بگویم چیلرها چه می‌ کنند باید گفت چیلر حرارت را از مایعه مبرد که معمولاً آب است طبق سیکل تبرید جذبی یا تراکم بخار می ‌زداید.

چیلرها به دودسته جذبی و تراکمی تقسیم می‌شوند و در مکان های مختلفی این چیلر ها کاربرد دارند و در این بخش نحوه کار چیلر تراکمی و جذبی را بررسی خواهیم کرد.

طرز کار چیلر تراکمی

طرز کار چیلر تراکمی

طرز کار چیلر های تراکمی برپایه سیکل سرمایش و چرخه بنا شده است که محبوب ترین سیستم های تهویه مطبوع است و کاربرد بسیاری هم دارد.

اجزای مهم چیلر تراکمی

کندانسور: بیشترین وظیفه کندانسور گرفتن حرارت از مبرد است.

کمپرسور: کمپرسور با فشرده سازی و ساخت تغیرفاز باعث می شود تا مبرد انرژی لازم را جهت انجام کارمصرف کند و این عمل باعث می‌ شود چرخه به گردش در آید.

شیر انبساط: شیر انبساط می‌ تواند جریان مبرد را کنترل کند و الکتریکی یا گرمایی باشد.

اواپراتور: اواپراتور دارای مبردی است که مبرد با جذب گرمای سیال انقال حرارت به گاز تبدیل می‌شود.

درست است که چیلر های بسیاری وجود دارند، اما بیشتر این چیلر ها با حذف کردن گرما کار می کنند؛ ماده خنک کننده یا همان مبرد که گرمایی بسیاری را نسبت به آب در خود نگه می دارد یکی از مهم ترین قسمت فرایند چیلرها است.

چیلر تراکمی خانگی:

چیلر های خانگی امروزه به دلیل کم حجم بودنشان طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده‌ اند و این چیلر ها در اکثر خانه‌ های که تازه ساخته می‌شوند مورد استفاده قرار می‌ گیرند، در هر خانه‌ ای سیستمی برای تهویه هوای مطبوع نیاز است و چیلر های خانگی بهترین گزینه هستند.

طرز کار چیلر جذبی

طرز کار چیلر جذبی:

اگر به طور کلی بخواهیم بگویم چیلر جذبی چیست؟ و طرز کار چیلر جذبی چگونه است، باید بگویم که یکی از سیستم های گرمایشی و سرمایشی است که منبع تامین انرژی در آن حرارت و ژنراتور است که گازهای حاصل از تبخیر مایع مبرد توسط ماده جاذب که اصولاً لیتیوم بروماید می باشد و طی سیکل جذبی در سیال اولیه یا تبخیر کننده جذب می ‌شود.

اجزای مهم چیلر جذبی:

اواپراتور: مایع مبردی که به داخل لوله ها می‌ پاشد بر اثر گرما به سرعت تبخیر می‌ شود و در همین حال آب با دمای حدود 12 درجه سانتیگراد وارد لوله ‌ها می شود واین فرایند باعث می شود تا آب 7 درجه سانتیگراد خنک شود.

ابزربر: بعد از تولید شدن بخار توسط محلولی که از طریق نازل های ویژه که بر روی سطح لوله ‌های ابزربر پاشیده می‌ شود و به طور دائم جذب می ‌شود و حرارتی که محلول واسطه دارد که توسط آب تبخیر شده به دست می ‌آید از ناحیه ابزربرخارج می‌ شود و به وسیله آب جاری در لوله ها از چیلر خارج می‌ شود.

ژنراتور:ژنراتور فرایند باز گردانی غلظت جاذب محلول را انجام می ‌دهد و محلول واسطه بعد از گذر از مبدل حرارتی وارد لوله های ژنراتور می‌ شود  و بعد به وسیله بخار و با آب داغ گرم می ‌شود.

کندانسور: کندانسور چیلر جذبی همراه با ژنراتور در یک محیط نصب می‌ شوند و آب که در کندانسور تشکیل شده است به صورت مستقیم به طرف اپراتور حرکت می ‌کند.


جمع بندی

چیلر ها یکی از محبوب ترین وسیله های گرمایشی و سرمایشی هستند که امروزه به پر فروش ترین لوازم گرمایشی و سرمایشی تبدیل شده اند و طرز کار این دستگاه ها به روش های ‌است که  در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، چیلر ها  امروزه به یکی از بهینه ترین و کاربردی ترین دستگاه های تهویه هوای مطبوع شناخته شده است و این دستگاه ها را شما می ‌توانید در مراکز بزرگ و خانه‌ها مشاهده کنید، برای مراکز خرید و شرکت ها از چیلر های صنعتی استفاده می کنند و برای خانه‌ ها از مینی چیلر ها که چیلر های خانگی گفته می‌شود استفاده می کنند که هرکدام از این ها به دودسته تقسیم می شوند چیلر های تراکمی و جذبی.

امیدوارم از این مطلب استفاده کرده باشید و اگر به دنبال فردی متخصص هستید تا برای منزلتان یا هر مکانی که می‌خواهید چیلر تهیه کنید و نصب کنید تیم تهویه صنعت سبلان می تواند به شما کمک کند تا بتوانید چیلر مناسبی تهیه کنید و با استفاده از افراد متخصص برای شما چیلر ها را نصب  می ‌کنند.

ثبت نظر