شنبه, ۲۵ دی,۱۴۰۰

چیلر تراکمی چیست؟ و چه کاربردی دارد

چیلرها امروزه به پرکاربرد‌ترین دستگاه‌های تهویه هوای مطبوع تبدیل شده‌اند، چیلرها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، که اگر می‌خواهید با تقسیم بندی چیلرها آشنا شوید می‌توانید مقاله تقسسیم بندی چیلرها را مطالعه کنید؛ چیلرهای تراکمی یکی از دسته‌های چیلرها هستند؛ چیلرهای تراکمی طرفداران بسیاری دارند، چیلرهای تراکمی هم دارای مینی چیلرهای هستند که برای ساختمان‌ها استفاده می‌شود، چیلرهای تراکمی یکی از پرکاربردترین چیلرهای بازار است و این چیلر جزء محبوب‌ترین‌ها است،خیلی از افراد با این نوع از چیلرها آشنایتی ندارند و کاربرد آن را نمی‌دانند که در این مقاله به معرفی چیلرتراکمی چیست؟ و چه کاربردی دارد خواهیم پرداخت.

چیلرتراکمی چیست؟

چیلرتراکمی برای حذف گرما از محیط آب خنک تولید می‌کنند، این دستگاه‌ها مانند باقی چیلرها نقش اساسی دارند در تهویه هوای مطبوع محیط؛ چیلرهای تراکمی دارای دو دسته هوا خنک و آب خنک است.

چیلرهای تراکمی بهترین وسیله‌های سرمایشی و گرمایشی برای ساختمان‌ها و مراکز بزرگ تجاری هستند و این دستگاه‌ها از نظر مصرف انرژی کم مصرف هستند و بسیار کارای دارند.

چیلرهای تراکمی بیشتر در محیط‌های که می‌خواهند خنک شوند قرار می‌گیرند مانند اتاق تجهیزات و مکانیکی و.. البته این را باید بدانید محلی که چیلر را نصب می‌کنند بستگی به اندازه ونوع کمپرسور دارد، اما بیشتر چیلرها در فضاهای بیرونی نصب می‌شوند.

برای نصب چیلرهای تراکمی یا هرنوع چیلر باید از متخصص و نصاب های حرفه‌‌ای اسستفاده کنید که تیم صنعت تهویه سبلان این امکان را برای شما فراهم کرده است که شما بتوانید با خیال راحت کار نصب چیلرهای‌تان را به نصاب‌های حرفه‌ای صنعت تهویه سبلان بسپارید نصابان تهویه صنعت با رعایت تمام استانداردها و داشتن تجربه می‌توانند به شما این اطمینان را بدهند که نصب چیلر شما با موفقیت انجام می‌شود.

 

اجزای تشکیل دهنده چیلر تراکمی

چیلر تراکمی قطعات پیچیده زیادی ندارد و برخی از اجزای آن تا حدودی شبیه به ساخت انواع فن کویل است، اجزای این سیستم به شرح زیر است:

کمپرسور:

کمپرسور قطعه‌ای از چیلرتراکمی است که به مبرد فشار می‌آورد و باعث می‌شود تا فاز آن تغیر کند،برای ادامه چرخه و تکمیل سیکل تبرید باید کمپرسور باشد چون اگر کمپرسور نباشد چیلر تراکمی کار نمی‌کند؛ این قطعه مهم و کاربردی دارای 5 مدل سانتریفیوژ، اسکرول، پیچ، روتاری و پیستونی می‌باشد، کمپرسورهای سانتریفیوژ از همه مدل‌ها گران‌ترین و کمپرسورهای دوار و رفت و برگشتی ارزان‌ترین هستند.

کندانسور:

کندانسور یک مبرد حرارتی است که با دریافت گرما از مبرد تغیر فاز داده و باعث اشباع شدن انرژی می‌شود، این قطعه از چیلر تراکمی دارای دو مدل است آب سرد و هوای سرد که کندانسور آب سرد دارای لوله صفحه‌ای است و کندانسور هوای سرد ماشینی یا مسی است.

اواپراتور:

اواپراتور مبدل حرارتی است که گرما را در چیلر تراکمی انتقال می‌دهد و دمای هوا یا سیال را تا 7 درجه سانتی گراد بالا می برد، اواپراتور معمولا به کاهش دما کمک می‌کند و سیال خنک شده را به واحدهای توزیع برمی گرداند، این قطعه دارای 4 مدل تیوب، صفحه، تیوب و پره می باشد.

موتور الکتریکی:

موتور الکتریکی کمپرسور را به حرکت در می‌آورد و باعث می شود پیستون در داخل سیلندر به جلو و عقب حرکت کند، این باعث می‌شود که مبرد در کمپرسور متراکم شود.

شیر انسباط:

شیر انبساط مقدار مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم می‌کند زیرا اواپراتور برای عملکرد صحیح به مقدار مورد نیاز خود نیاز دارد، شیر انبساط همچنین یک مبرد را بین سوپرهیت و مایع نگه می‌دارد، این قطعه دارای 2 مدل حرارتی و الکترونیکی می‌باشد.

تابلو برق:

تابلو برق نقش بسیار مهمی در چیلر تراکمی دارد و عملکرد خود را به طور منظم نشان می‌دهد، در واقع می‌توان گفت تابلوی برق عملکرد و کارایی چیلر را مدیریت و کنترل می‌کند، تابلو برق خود شامل کلید ورودی، کنتاکتور، شینه، دو فلزی، کلید مغناطیسی و مدار فرمان است.

عملکرد چیلرتراکمی :
چیلر تراکمی جزء اصلی عملکرد مبرد و کمپرسور و یک کنترلر است، کنترل کننده آب سرد ورودی را به اواپراتور و اواپراتور را به مدار کنترل حفاظتی منتقل می‌کند؛ هنگامی که چیلر تراکمی روشن می‌شود، کمپرسور و پمپ مبرد شروع به کار می‌کنند و پمپ گاز متراکم می‌شود.

 سپس عملیات فشار با توجه به نوع کندانسور شروع می‌شود و فشار گاز مبرد با ورود به شیر انبساط به شدت کاهش می‌یابد؛ هنگامی که گاز وارد اواپراتور می‌شود، گرما از سیال یا مایع خارج می‌شود و گاز مبرد کم فشار وارد کمپرسور می‌شود، در نهایت، سیال به داخل سیم پیچ‌ها جریان می‌یابد و چرخه ادامه می یابد.

کاربرد چیلر تراکمی:

چیلرهای تراکمی کاربرد بسیاری دارد و مورد استفاده زیادی قرار می‌گیرد و این کاربرد‌ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم:

·         مورد استفاده در فضاهای مسکونی و تجاری قرار می‌گیرد.

·         در هتل ها بسیار کا ربرد دارند و در تمامی هتل‌ها از این دستگاه استفاده می‌کنند.

در پرورش های قارچ و ماهی مورد اسستفاده قرار می‌گیرد

مزایای چیلرهای تراکمی:

چیلر تراکمی مزایای بسیاری دارند و تمامی این مزایاها کامل پرکاربرد هستند و باعث محبوب شدن چیلر تراکمی شده است و در ادامه با این مزایا آشنا می‌شویم:

·         انرژی بسیار کمی مصرف می‌کند.

·         از آب کم‌تر استفاده می‌کند.

·         دارای وزن کمی است.

·         به سیستم‌های گرمایی متصل می‌شود.

·         دارای راندمان بیشتر و بهتری است.

·         نصب بسیار آسانی دارد.

·         فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند.

·         ارتفاع کمتری دارد.

·         با هرنوع شرایط آب و هوای سازگار است.

·         صدای بسیار کمی دارد.

·         دارای لرزش بسیار کمی است.

·         قیمت پایین‌تری نسبت به چیلرهای جذبی دارد.

قیمت چیلر تراکمی:

چیلرهای تراکمی قیمت‌های مختلفی دارند اما قیمت تمام چیلرهای تراکمی بسیار مناسب هستند نسبت به امکاناتی که ارائه می‌دهند و در بازار می‌توان با قیمت بسیار مناسبی این چیلرها را خریداری کرد.

جمع بندی

دستگاه‌های چیلر تراکمی همانطور که گفتیم کاربردها و مزیت‌های بسیاری دارد، این دستگاه که شامل آب خنک و هوا خنک است، در مراکز تجاری و ساختمان های مسکونی استفاده می‌شوند این دستگاه تهویه هوای مطبوع در بین مردم به محبوبیت بسیاری را رسیده است و تمام این دستگاه‌های تراکمی دربازار ایران مشاهده می‌شوند، اگر تصمیم بر خرید چیلر دارید می‌توانید چیلر تراکمی را انتخاب کنید چیلر تراکمی طرزکار و عملکرد بسیار عالی دارد و با تمامی آب و هواهای محیط‌های مختلف سازگاری دارد.

ثبت نظر